Tips till alla kretsaktiva inför Uppsala Naturfest 15/6

En skön, grön dag för dig och naturen. I Stadsträdgården och Parksnäckan.

Passa på att bjuda in till en rolig aktivitet för att inspirera andra medlemmar och nyfikna på Naturfesten mellan kl 12-15!

Fredagen den 15 juni slår vi upp grindarna till en inspirerande dag för alla om natur och miljö. Kom och träffa allmänheten och Naturskyddsföreningens medlemmar från hela Sverige  som samlas inför riksstämman som hålls på Ultuna under helgen.

Tillsammans kommer vi att bjuda besökare på massor av upplevelser, se exempel nedan.

Vi som är Uppsala Naturfest ger hopp och inspiration till det stora, breda, ideella och mycket aktiva engagemang som finns kring natur och miljö. All glädje som finns i det, och den positiva kraft det utgör att vara med och påverka vår gemensamma framtid.
Efter aktiviteterna, scenframträdanden och lekarna, startar vårt mini-Almedalen med en politikerutfrågning både på riks-och lokal nivå som pågår mellan ca. kl. 15-16.30, sedan avrundas dagen med grillning och mingel till härlig musik i försommarkvällen (ta med tröja).

Inspirationstips medlems-aktiviteter:

Kunskap och engagemang

• Reparationer och remake-station. Är du bra på att reparera trasiga saker och kläder? Studiefrämjandet kommer att förbereda ett långbord (med el till symaskiner, och borrar) där man kan visa dem som inte kan hur man stoppar strumpor, lagar en stol, eller syr om en gammal tröja till en balklänning … alla möjliga reparationer. Kanske någon kan visa hur man lagar en brödrost, eller en mobil. Man kanske vill göra nya leksaker av gamla leksaker, pynt av skräp, virka nätkassar och färga om gamla t-shirts med kompostmaterial. Kontakta Handla Miljövänligt nätverkets Karin Kruse <karin.Kruse@naturskyddsforeningen.se> om du vill ha ytterligare tips på vad du kan göra. #tavarapådetduhar
  • Holkbygge, bi-hotell och fjärilsträdgårdar.
  • Samtalspromenader om aktuella natur- och miljöfrågor.
  • Sätt på dig en skylt där det står: ”Prata med mig: om skog, eller klimat, eller något annat jag kan och brinner för.”
  • Berätta hur man kan påverka sina lokalpolitiker, gärna med exempel. Kanske har ni räddat en skog, eller fått stadsplaneringen att ta hänsyn till ett viktigt våtområde.
  • Passa på att sprida kunskap om t.ex. giftfria förskolor, eller gruvdriftens hot mot dricksvatten med en utställning.
  • Hur tar man hand om en äng? Vad är en bioblitz? (prova på)
  • Språkexpedition: Vad betyder alla svåra ord?  Biologisk mångfald? Ekosystemtjänster? Klimatskadliga subventioner? etc.
  • Storytelling=berätta om ditt engagemang, kanske något speciellt du varit med om, som att rädda en skog,  ordnat en giftfri förskola, glädjen det skänker att göra något meningsfullt i ett gott sammanhang eller något annat du vill berätta om under ca. 5 minuter på scenen.

Lekar

• Tipsrunda. (det finns några färdiga att använda på Naturkontakt om man inte vill göra den själv. t.ex. Vilda grannar eller Svamp -quizz)
  • Packa snabbast ryggsäck! Lägg fram lite olika saker man kan behöva på en hajk t.ex. (och lite onödiga saker) låt folk tävla två och två genom att de får packa på tid. Gå igenom väskorna  och förklara vad som är bra. Pris: ett medlemskap eller en fröpåse.
  • En guldgruva: Natursnokarnas gedigna leklåda. Passar även för vuxna barn. https://natursnokarna.naturkontakt.naturskyddsforeningen.se/lekpaket/

Guidningar

• Fågelskådning vid ån. Trollsländor, aspar (fisken), bävrar, …
  • Insekter i gräsmattor och på träd.
  • Örter och blommor som man kan äta, färga med, som har en spännande historia.
  • När jag var student i Uppsala … (!)

Höra gärna av dig till mig med frågor om deltagande, eller förslag på aktiviteter, stöd du kan stå för eller andra idéer till  Naturfestens projektledare:
Kristina Keyzer, kansli.malardalen@naturskyddsforeningen.se, 070 237 1933

Varmt välkomna med er anmälan!
Med vänliga hälsingar från Naturskyddsföreningen Uppsala län och Uppsala kretsen.