Vad vi gör

Klädbytardagen

Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Sveriges största klädbytardag - 16 april 2016

Välkommen till "Schysst sommar och vinter"

Projektet ”Schysst sommar och vinter” startade för fem år sedan och vänder sig i första hand till ungdomar som Naturskyddsföreningen inte tidigare haft kontakt med.

Vi är en demokratisk folkrörelse med mer än 221 000 medlemmar och lokala föreningar i så gott som hela Sverige. Ändå är det många som inte vet vad vi gör för natur och miljö. Vi tror att om fler får möjligt att upptäcka naturen, kommer också fler att bry sig om hur vi tar hand om vår natur och miljö, både den som finns nära och långt borta.

Nu är det dags för våra natur- och miljöaktiviteter för ungdomar.

Handla miljövänligt nätverket

Vad vi gör:
Miljövänliga Veckan – höstens stora kampanj
Varje år i vecka 40 arrangerar vi Miljövänliga Veckan. Det är vår största kampanjaktivitet. Då går vi ut och affischerar, sätter upp utställningar, står på gator och torg och visar på goda alternativ. Bara fantasin sätter begränsningar för vad som kan göras. Lusten, viljan och tiden får bestämma. Rikskansliet står för kampanjmaterial, faktaunderlag, huvudbudskap och handledning.

Kontaktperson för Handla Miljövänligt och Miljövänliga Veckan i Västmanlands län är Niklas Ingerstedt, niklas.ingerstedt@gmail.com

Gå med i Handla Miljövänligt-nätverket Var med och påverka politiker, producenter och butiker!

Natursnokarna

Natursnokarna nu i Uppsala län, Sörmlands län och Västmanlands län = Mälardalen!

Har du snokat i naturen på sistone: Gör något meningsfullt med ditt barn eller barnbarn

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet med syftet att välkomna fler barn och vuxna ut i naturen. Vi snokar runt i naturen med barnasinnet i behåll. Natursnokarna gör utflykter och vi lär oss om Naturen genom att leka, upptäcka och undersöka. Dels för att det är så roligt, dels för att få oss att må bra. Natursnokarna vänder sig till familjer, barn och vuxna tillsammans, men fokus är på de minsta.

Hur snokar vi?
Aktiviteterna varierar beroende på vilka intressen som deltagarna och ledarna har. Vi följer upp spår i snön, snokar upp kräldjur och skådar fågel.

Det är bara fantasin som sätter stopp.