Vill du vara med på någon av aktiviteterna under Miljövänliga veckan? (i Västerås)

Miljövänliga veckan- Fräsch på riktigt

Lördagen den 1/10 kl 10-13 samt tisdagen den 4/10 kl 17-19Butiksaktivitet. Bord med informationsmaterial och exempel på miljömärkta produkter i en stor livsmedelsbutik i Västerås. Den modige klär sig i badrock och handduks-turban men det går också bra att komma som du är. Anmäl till anna.malmstrom@live.com om du vill vara med någon av dagarna.family_frasch

Fredagen den 7/10 kl 8-15:30 på Mälardalens högskola: Monter på ”Gröna Draken Dagen” – temadag om hållbar utveckling för 250 gymnasie-tvåor från hela länet. Dessutom en massa högskolestudenter som passerar. Information och DIY. Gör din egen deodorant på plats. Bikarbonat, kokosolja och potatismjöl! Anmäl till anna.malmstrom@live.com om du vill vara med hela eller delar av dagen.

Tillsammans kan vi sprida information och hjälpa människor att bli fräscha på riktigt.

Miljövänliga Veckan inträffar alltid v 40, i år 1-9 oktober,  och i år handlar det om grejerna vi har i badrumsskåpet. Vi kallar kampanjen ”Fräsch på riktigt”. För i produkter vi smetar på oss för att bli fräscha finns ironiskt nog en del ofräscha ämnen. Vi vill att schampo, deo, raklödder och tvål ska vara säkra för natur, djur och oss människor – att de ska vara fräscha på riktigt.

Se poster HÄR! och mer info HÄR!

frasch_annons2Lagstiftningen skyddar inte dig eller miljön från alla farliga ämnen, men att välja miljömärkta produkter är ett stort steg för att få produkter som är schyssta mot naturen och oss människor. Välj i första hand produkter märkta med Bra-Miljöval, Svanen eller EU-Ecolabel. Hittar du inte produkter märkta med dessa märken så kolla efter ekomärkningarna Cosmos eller Nature.

Med Fräsch på riktigt kampanjen vill Naturskyddsföreningen få allt fler människor att välja hygienprodukter som är schyssta mot natur, djur och inte minst oss människor.