Stor gemensam klimatmanifestation

Söndagen den 29/11 2015, dagen innan COP21-mötet i Paris startar, har utsetts till en internationell manifestationsdag för klimatet.

vb15_43_klimatsverigeAktioner kommer att ordnas i över 170 länder. Här i Sverige kommer demonstrationer att hållas i Stockholm, Göteborg, Malmö och säkert på flera orter.

Här kan du läsa mer: Manifestationer den 29 november

Dan Bäcktröm är verksam i klimatgruppen i Naturskyddsföreningens Göteborgskrets. De deltar i ett samarbetsinitiativ, kallat Klimatsamling som ordnar manifestationen i Göteborg. Klimatgruppen har fått ekonomiskt stöd både från kretsen och genom projektbidrag (sammanlagt 50 000 kr), samt även från Jordens Vänner och Greenpeace för detta projekt.

– En av de största uppgifterna för oss är att marknadsföra vårt evenemang så att vi når ut till och kan rekrytera deltagare från så många håll som möjligt, berättar Dan.

Greenpeace Sverige i dagarna har startat en massiv kampanj för att väcka uppmärksamhet om manifestationsdagen. Dan hoppas att Naturskyddsföreningen också är med och skapar uppslutning kring en fråga som ligger föreningen varmt om hjärtat och ett projekt som föreningen stöttar med betydande ekonomiska insatser.