Krets i Västmanland: Norberg

Norbergs naturskyddsförening har ca 126 medlemmar. Vi har under de senaste åren haft aktiva Natursnokar vilket varit mycket roligt.

Kretsen sköter sedan mer än trettio år en slåtteräng vid Karsbo gård. I övrigt så ordnar vi några utflykter under året och försöker synas för ortens invånare. Vi har deltagit i utarbetandet av kommunens naturvårdsplan och kulturvårdsplan. Vi deltar också i samråd när det ges möjlighet.

Ordförande och kretskontakt: Hans Nygren | natur.norberg@gmail.com telefon 073-0923623

Kommunen har 5 596 invånare (31 mars 2023) och antalet invånare minskar år för år nuförtiden. Norberg är 448 kvm stort varav land är 418 kvm som består av 3,6% bebyggd och anlagd mark, 4,1% jordbruksmark, 7,3% öppen myrmark och övrig mark, 85% skogsmark.

Norberg placerade sig på plats 150 bland Sveriges kommuner i Aktuell hållbarhets miljöranking.

Flera förvaltningar i Norberg är delade med närliggande kommuner. Vi har ca 7% av en kommunekolog  delad med Avesta. Hela orten är präglad av bergsbruk och järnframställning sedan många hundra år. Sista gruvan stängdes 1980 och hyttan stängdes  för gott 1981. Berggrunden innehåller stråk med kalkmineral vilket kan spåras i floran. I kommunen finns tolv naturreservat.

Slåtter på Karsbo äng

Natursnokar