Krets i Västmanland: Västerås

Västerås naturskyddsförening har ca 2 299 medlemmar. Vi arbetar för att främja de värderingar som vi som del av Naturskyddsföreningen Riks kommit överens om. Lokalt här i Västerås innebär det många saker. Bland annat  läser och kommenterar vi många remisser från kommunen som rör sådant som på olika sätt påverkar miljö och natur. Det kan handla om byggprojekt eller handlingsplaner för kommunens utveckling. Vi svarar för Naturskyddsföreningen i Västerås, dvs. våra 2 500 medlemmars räkning och utgår ifrån riksstyrelsens riktlinjer.

Vi har också ett omfattande program med aktiviteter, utflykter och föreläsningar. Det handlar om allt ifrån svampexkursioner och botaniska utflykter till visningar av naturfilmer eller möten på platser som på något sätt är aktuella i stadsutvecklingen där vi bjuder in politiker för diskussion. Vi försöker också bilda opinion och väcka debatt i natur och miljöfrågor i Västerås.

ARBETSGRUPPER För att sprida arbetsuppgifterna i föreningen och för att arbeta mer inriktat inom olika områden har styrelsen bildat följande arbetsgrupper:

Handla miljövänligt
Den här arbetsgruppen arbetar främst med Miljövänliga veckan och Klädbytardagen.

Biologisk mångfald
Den här arbetsgruppen arbetar med den årliga kampanjen Rädda bina, Biologiska mångfaldens dag och även arbetet med fagning, florainventering och slåtter.

Stadsplanering
Den här arbetsgruppen granskar kommunens detaljplaner och verkar för en grönare och mer hållbar stad.

Natursnokarna
Natursnokarna är en familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Skogsgrupp
Denna arbetsgrupp, som hör till Naturskyddsföreningen i Västmanland, arbetar för ett hållbart brukande av skogen och skydd av värdefulla skogar.

Här kan du läsa vår verksamhetsplan för 2023: Verksamhetsplan 2023

… och här kan du läsa mer om oss https://vasteras.naturskyddsforeningen.se/

Ordförande och kretskontakt: Moa Olivensjö | moaolivensjoo@gmail.com | 073-808 44 32

Kommunen har 158 825 invånare och är 1 137,82 km². Västerås är en tätort i Västmanland samt centralort för Västerås kommun, residensstad för Västmanlands län och stiftsstad för Västerås stift. Västerås är Sveriges sjätte största tätort med 128 660 (2020-12-31)[3] invånare i tätorten, och kommunen har 156 838 invånare (2021)[6] Staden ligger vid Mälarens norra strand cirka 10 mil väster om Stockholm.

Två av Europas största företag inom elektrifiering och kraftöverföring, Asea och Svenska Metallverken, startades i Västerås runt år 1900. Bolagen var båda två involverade i elektrifieringen av dåtidens Sverige.