Krets i Västmanland: Surahammar

Surahammars naturskyddsförening har ca 125 medlemmar. Vi är en ideell förening för naturskydd och miljövård och bildar en krets inom Svenska Naturskyddsföreningen med främst Surahammars kommun som verksamhetsfält.

Vi arbetar praktiskt med naturvård

I Skogsmuren (ett gammalt kolar- och skogsarbetartorp väster om Ramnäs) har vi sedan 1985 bedrivit flora- och faunavård, där vi tillsammans med andra intressenter bedriver ängsskötsel och andra åtgärder för att gynna områdets växter och djur. Här har vi räddat den sällsynta och hotade fältgentianan.

Möten och exkursioner

Vår och höst inbjuder vi till aktiviteter genom programutskick till alla medlemmar. Mötena håller vi i Hembygdsgården med intressanta bildvisningar och föredragshållare. Exkursioner har vi minst en per månad, där vi ger oss ut i skog och mark, lyssnar på ugglor och nattsångare, räknar örnar, studerar fjärilar, titta på växter eller promenerar i naturen.

Fågeltornet

Vid Norrsjön i Lisjö har vi ett eget fågeltorn som vi byggde på platsen under 2007. Du kommer dit genom att följa en skylt ”Fågeltorn 300 m” vid vägen mellan Bovallen och Långdalen.

Vårt arbete för skogen

Vi inventerar, kartlägger och håller koll på skyddsvärda och hotade skogar. Vi försöker hitta möjligeter så att skogen kan skötas så att den räcker både till råvara, upplevelser, hackspettar, ulltickor och tjädrar. Vi vill särskilt värna den tätortsnära skogen.
Skogsbruk ska bedrivas med varsamma metoder. Vi vill se ett kalhyggesfritt skogsbruk. Alla arter som naturligt förekommer i vårt land och i Surahammar vill vi värna om.
Odlingslandskapets natur- och kulturvärden
Vi vill få allmänheten och jordbrukare att uppmärksamma de höga natur- och kulturvärden som är förknippade med det odlingslandskap som omger oss. Här utgör naturbetesmarker och småbiotoper en rik och viktig del av den biologiska mångfalden.

Naturreservaten

Naturskyddsföreningen har haft del i tillkomsten av de flesta naturreservaten i Surahammar. Glädjen var stor när vi lyckades få Kohagen skyddat 1993. Därmed har ett värdefullt tätortsnära natur- och rekreationsområde räddats.
DITT medlemskap och engagemang är viktigt!

Tack vare att vi är många i Naturskyddsföreningen är vi också starka i arbetet med att påverka beslutsfattarna. Vi är exempelvis remissinstans till Surahammars kommun och andra myndigheter i viktiga natur- och miljöärenden. Vill du engagera dig i föreningen finns säkert något som passar just dig.

Ordförande och kretskontakt: Tom Sävström | t.savstrom@hotmail.se

Kommunen har 10 027 invånare och är 514 hektar. Surahammar är en tätort och centralort i Surahammars kommun. Den största privata arbetsgivaren på orten, ståltillverkaren Surahammars Bruks AB, har anor från 1500-talet.