Krets i Västmanland: Skinnskatteberg

Vi är en liten krets på 72 medlemmar i en glest befolkad kommun på 4383 invånare i Bergslagen.

Naturen här består mest av brukade skogar, några stora sjöar, många små sjöar, myrar, ån Hedströmmen, många gruvhål och lite jordbruksmark. Vi tycker vår natur är fantastisk, men skogen är för hårt brukad. Därför finns det för få naturskogar kvar.

Vi har fina lokaler med smålommar, storlommar, fiskgjusar vid våra sjöar, flodpärlmussla, kungsfiskare, strömstarar och forsärlor vid Hedströmmen och mycket, men minskande antal ugglor och hackspettar i våra skogar.

Exempel på fina ställen: Färna ekopark, Lermansbo äng, Bastnäs gruvområde, Lapplands NR och Nedre Vättern där mer än 10 smålommar spelar på våren för att sen flyga upp till sina ungar i småsjöarna runt omkring med fisk.

Kretsen anordnar utflykter i kommunen för medlemmar och allmänhet. Vi inventerar ugglor, sjöfåglar, växter, fjärilar. Vi är med i två LONA-projekt. Ett handlar om Hyggesfritt skogsbruk i den tätortsnära skogen, ”VÄTTESKOGEN” i samarbete med kommunen, skogsmästarskolan-SLU, Sveaskog, lokala föreningar och naturföretag. Det andra projektet handlar om att anlägga blom- och insektsrika ängsmarker i kommunen, ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, kommunen och vägföreningen.

Kretsen har också sedan många år bedrivit slåtter hos en privat markägare, Lermansbo äng ( Natura 2000-område), där det finns många intressanta arter som fältgentiana, brudsporre och skogsklocka. Innan slåttern har vi ibland kurser hur man använder lie.
Vi försöker samarbeta med kommun, länsstyrelse, SLU, Sveaskog, Vägföreningen, Vägverket, Sportfiskarna andra föreningar och företag för att bevaka frågor som rör miljön och naturen i vår kommun.

Biologiska mångfalden går som en röd tråd i vårt arbete.

Vi har också kontakt med lokala politiker och tjänstemän i olika frågor.Vid senaste valet satte vi upp naturskyddföreningens affischer i tätorten och på landet.

Ordförande och kretskontakt: Leif Johansson | 070-5131154

Kommunen har 4 383 invånare. Samhället, som ligger 55 kilometer nordväst om Västerås, är ett gammalt centrum för gruv- och järnhantering. Skinnskattebergs bergslag omnämns tidigast i mitten av 1300-talet. Sedan järnhanteringen lades ned i början av 1900-talet dominerades näringslivet länge av träindustri. Efter stora nedläggningar och rationaliseringar av träindustrin har fläkttillverkaren Systemair tagit över som den största arbetsgivaren. I Skinnskattebergs herrgård bedriver Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utbildning av skogsmästare, Skogsmästarskolan.

Väddnätfjäril

Fältgentiana