Krets i Västmanland: Hallstahammar

Hallstahammar naturskyddsförening har ca 236 medlemmar.

Vi anordnar ett antal olika aktiviteter varje år, ibland i samarbete med andra föreningar. Under program hittar du alla våra planerade aktiviteter, under rapporter hittar du rapporter från tidigare aktiviteter vi har haft.

Föreningen har fått möjligheten att hyra Kvarnhagstorpet av Statens fastighetsverk. Torpet kommer att användas som vår klubblokal där vi kan ha våra möten och andra aktiviteter framöver. Torpet är beläget i Strömsholms naturreservat på kanten av åsen med vy mot Lagårdssjön. Du hittar dit genom att åka väg 252 söderut från Kolbäck och parkerar sedan vid informationstavlan för naturreservatet på toppen av åsen strax efter infarten till Mölntorp. Torpet ligger då på östra sidan om vägen.
På platsen driver Naturskyddsföreningen och Hallstahammars kommun tillsammans en naturskola dit skolor i kommunen får möjlighet att komma med klasser för att ha undervisning utomhus. Läs gärna mer på vår hemsida:

Ordförande och kretskontakt: Christer Andersson, telefon 07-744 34 81

Kommunen har 16 680 invånare. Orten är en gammal bruksort med metallindustri som kärna för samhället. I den västra delen återfinns: Gröndal, Knektbacken, Lustigkulla, Näs, Skantzen, Trångfors och Åsby. I den östra delen återfinns: Barnängen, Duvhällarna, Fredhem, Lövboås, Nibble, Tallbacken, Trollebo och Tuna gärde.