Krets i Västmanland: Fagersta

Fagersta naturskyddsförening har ca 167 medlemmar. Här är alla välkomna som är intresserade av natur-, miljö- och hållbarhetsfrågor! Vi strävar efter att göra Fagersta kommun till en mer miljövänlig och hållbar plats att bo på, värna om värdefull natur i kommunen samt öka invånarnas kunskap och engagemang för vår gemensamma miljö.

Vi tipsar om det natursköna området kring Semla, Jönsbackens naturreservat, Naturreservatet Kråksten, Svartbergets naturreservat och Jonhagens naturreservat. Läs gärna mer på vår hemsida.

Ordförande och kretskontakt: Pia Boiardt |070-917 21 06 | piaboiardt@gmail.com

Kommunen har 13 267 invånare. Fagersta ligger omgivet av skog och vatten. Strömsholms kanal passerar genom Fagersta och det finns flera sjöar i närområdet. Skogen är blandskog som domineras av gran.

Fagersta är en tätort i Västmanland och centralort i Fagersta kommun, Västmanlands län.
Fagersta ligger cirka 70 km nordväst om Västerås. Orten ligger vid riksvägarna 66 och 68. Vid järnvägsstationen Fagersta C i stadsdelen Västanfors sammanstrålar järnvägslinjerna Ludvika–Västerås och Avesta Krylbo–Örebro.
Fagersta var tidigare ett utpräglat brukssamhälle och är fortfarande en betydande industristad. En stor del av näringslivet är uppbyggt kring företag som har sitt ursprung i det gamla bruket, Fagersta Bruks AB.