Silverfalken till Gert Ericsson från Skultuna. Grattis!

Under riksstämman 2018 delades silverfalkar ut till Inga-Britt Persson och Gert Ericsson. Silverfalken är en utmärkelse som delas ut av riksföreningens styrelse till personer eller grupper inom Naturskyddsföreningen för deras viktiga arbete för natur och miljö.

Gert Ericsson, Skultuna, Västerås kommun
”Han är en mångårig medlem i Naturskyddsföreningen. Han har i över tjugo år gjort allt för att förverkliga sin dröm, ett fågel- och naturparadis vid Svartån. Området kallas för Sågdammen och här började han bygga ett fågeltorn på nittiotalet och har sedan successivt utökat arrangemangen. Nu finns tre fågeltorn, flera gömslen för fotografering, tre grillplatser varav ett med vindskydd, och minst tre kilometer spång. Mycket har han snickrat själv.

Svartån är ett väldigt bra tillhåll för fåglar, men även för fyrfotadjur. Alla slags klövdjur, varg, lo, räv och utter har setts och en fast stam av bäver finns här. Silverfalksmottagarens stora ambition är att allmänheten ska ha möjlighet att se allt detta så han guidar på platsen och för att nå en större publik uppdateras fyra Facebook-konton kontinuerligt med händelseutvecklingen vid Sågdammen. Fram till 2015 gjordes även årsfilmer på DVD om djur, natur och verksamhet vid Sågdammen. Silverfalken tilldelas Gert Ericsson.”

Gert Ericsson: ”Att få uppskattning uppskattas. Alla som säger annorlunda ljuger.”